متدولوژی مدیریت پروژه


متدولوژی پیشبرد نیازمندی‌ها سطح بالا و اهداف کلان پروژه مطابق با چهارچوب اسکرام‌ می‌باشد در نتیجه ارائه گزارشات پیشرفت به کارفرمای به صورت هفتگی، دوهفته‌ای و ماهانه خواهد بود.

در خصوص پیشبرد نیازمندی‌های فنی و توسعه‌های یکپارچه‌سازی متدولوژی اجرایی اسکرامبان که یکی از متودولوژی‌های چابک می‌‌باشد خواهد بود. در رابطه با این متودولوژی در بخش یکپارچه‌سازی سرویس‌های سازمانی حاضر به این بستر و استخراج آن‌ها بیشتر توضیح داده خواهد شد.

مبنی تخمین‌ها و زمان بندی‌ها: در خصوص زمانبندی‌های کلان پروژه باتوجه به دید و تجربه‌ی کسب شده در زمینه‌های مختلف و همچنین تصمیم گیری مبنی بر وضعیت موجود، رسوب تکنولوژی در بین اعضای تیم‌های فنی و تخصصی و همچنین بهره‌مندی از داده‌های قبلی در تخمین زمان بندی شکست کار و زمانبندی بر مبنی شکست کار ارائه خواهد شد.

به همین صورت در خصوص زمانبندی‌های مرتبط با توسعه‌های یکپارچه‌سازی و اتصال سرویس‌ها، پیاده‌سازی فرآیند‌های کسب و کار و سایر موارد فنی همانطور که در متولوژی اسکرامبان شرح داده خواهد شد به صورت هفتگی جلسات تحلیل نیازمندی و برنامه‌ریزی انجام می‌شود و تخمین زمان تکمیل کار با تایید نهایی از کارفرما اعلام خواهد شد.

تیم مدیریت پروژه: در شرکت مسیر هوشمند باتوجه به بهره‌مندی اعضا از سال‌ها تجربه در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و رسوب دانش مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات طراحی فرآیند‌های مدیریت پروژه مطابق با استاندارد‌های PMBOK مشخصا چهارچوب (‌Prince2) و همچنین اسکرام بوده است. در این رابطه در نظر داشته باشید که فرآیند مدیریت و کنترل پروژه شامل جزئیات زیر خواهد بود:

 

  •          معرفی اعضای تیم مدیریت پروژه به همراه ماتریس RACI مرتبط با آن‌ها
  •          برقراری ارتباط با کارشناسان و مدیران مربوطه از سازمان کارفرما
  •          ارائه اولیه از چهارچوب‌ها، قالب مستندات و فرآیند‌های مدیریت پروژه و اخذ تاییدیه‌ها از کارفرما 
  •          ارائه اولیه از چهارچوب زمانبندی و طرح و برنامه‌ به منظور رسیدن به زمان‌بندی‌های تخمین زده شده
  •          برقراری جلسات کنترل پروژه مستمر با نمایندگان کارفرما و یا ارسال گزارشات کنترل پروژه
  •        ارائه گزارشات پیشرفت کار به صورت ماهانه، دو هفتگی
  •          برقراری لینک مراوده مستندات بین کارشناسان و مدیران معرفی شده از سوی کارفرما
  •          ارائه سند مدیریت ریسک در مراحل مختلف اجرای پروژه
  •          ارائه‌ اسناد مرتبط با تست‌ها در هر مرحله از پیاده‌سازی
  •          ارائه گزارشات مستمر از کیفیت اجرای پروژه و مدیریت فرآیند‌ها مطابق با معیار‌های ارائه شده در بخش مدیریت عملکرد.
  •          مدیریت آموزش و عرضه‌ تحویل دادنی‌ها به کارفرما
  •          ارسال صورت وضعیت‌ها
  •          هماهنگی و همکاری حداکثر با مدیران و کارشناسان فنی و کسب و کار کارفرما به منظور اجرای پروژه و افزایش بهره‌وری در کار.

مدریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK

مشخصا موارد عنوان شده در قالب ۱۰ زمینه ذیل دسته بندی خواهند شد:

  1.  مدیریت یکپارچگی  (Integration Management): در این رابطه در هر پروژه مدیریت یکپارچگی
    در سطح تیم اجرایی و کنترل پروژه، تیم فنی و کارفرما در فاز ابتدایی مورد اهمیت
    قرار می‌گیرد و با فاکتور‌های ارزیابی عملکرد و پیشرفت کار این یکپارچگی مورد
    مانیتور قرار می‌گیرد. کنترل و مدیریت یکپارچگی در سطح اطلاعات نیز با رعایت سطوح
    امنیت اطلاعات بر قرار می‌گردد.
  2. مدیریت محدوده  (Scope Management): تشخیص، تحدید محدوده پروژه در تعامل با ذینفعان و بالاخص کارفرما
    پروژه از تاثیر گذارترین فاز‌ها در اجرای پروژه است. عموما روش مدیرت پروژه و مشخص‌سازی
    این محدودیت‌ها و چهارچوب بندی اسکوپ پروژه در جلسه‌های کنترل پروژه و
    Click of meeting
  3. مدیریت زمانبندی  (Schedule Management):مطابق با حفظ یکپارچگی ارتباط و اطلاعات در
    پروژه و مشخص نمودن محدوده پروژه با در نظر گرفتن توان ظرفیت داخلی موجود و
    پیشبینی‌های منابع و زمان بندی اولیه، مدیریت زمان بندی
     انجام خواهد شد. این مدیریت زمان‌بندی مطابق
    برگزاری جلسات کنترل پروژه، مدیریت فنی پروژه در چهارچوب ‌
    Scrum ban، مدیریت نرخ
    توسعه سرویس‌ها و کنترل پروژه تحویل دادنی‌ها را شامل خواهد شد.
  4. مدیریت هزینه  (Cost Management): هزینه اجرای پروژه مطابق با قرار داد فیکس‌ خواهد بود. با بهره‌گیری
    از روشهای زیر انجام خواهد شد:

  5.  مدیریت کیفیت  (Quality Management): کنترل و نظارت بر فرآیند تولید نرم‌افزاری و سرویس‌دهی در پروژه
    تا دریافت تاییدیه‌های
    FAC، PAC و ATP به صورت مستمر در طول پروژه پاییش و مدیریت
    خواهد شد.
  6. مدیریت منابع  (Resource Management): منابع مورد استفاده در پروژه حاضر شامل منابع انسانی فنی، نرم‌افزار، میان‌افزار، منابع انسانی مدیریت و کنترل پروژه، و سخت افزار (که توسط کارفرما
    تامین می‌شود) خواهد بود مدیریت این منابع تا حصول به نتایج مطلوب طبق کیفیت مورد
    تعهد، در زمان برنامه‌ریزی شده و هزینه برآورد شده جزو موارد مورد نیاز این تست
    است.
  7. مدیریت ارتباطات  (CommunicationManagement): طراحی و ارائه سند ماتریس RACI از سوی شرکت مسیر هوشمند و همچنین تهیه ماتریس و مسندات مدیریت ذینفعان و افراد درگیر در پروژه به همراه رابطه آن‌ها و اطلاعات تماس‌ آن‌ها به همراه مسئولیت آن‌ها در پروژه گام ابتدای مدیریت مناسبات است. در گام بعدی  تهیه Guide line مناسبات با کارشناسان و مدیران کارفرما در این بخش تهیه و در اختیار تیم مدیریت پروژه و پشتیبانی قرار می‌گیرد. همچنین عهده دار تعهدات مدیریت مناسبات با کارفرما بر عهده مدیر پروژه می‌باشد

  8. مدیریت ریسک (Risk Management):
    • مدیریت ریسک در پروژه‌های یکپارچه‌سازی شامل موارد زیر است
    • شناخت خطر در محدوده مورد نظر (ارائه سند مدیریت ریسک در فاز اولیه پروژه)
    • برنامه‌ریزی برای فرایندهای باقیمانده (ارائه سند مدیریت ریسک به‌روز شده در جریان پروژه)
    • شناسایی خطر (شناسایی ریسک از حیث فنی، کسب و کاری و فرآیندی و ارائه گزارش به کارفرما و ارائه راهکار کاهش ریسک)
    • ارزیابی خطر (ارزیابی ابعاد بروز خطر)
  9. مدیریت تامین/خرید (Procurement Management): در پروژه‌های مرتبط با ESB باتوجه به اینکه تامین و خرید خاصی وجود ندارد. در این پروژه این بخش تنها در سطح تامین نیروی انسانی و استخدام افراد مورد نیاز برای انجام پروژه مد نظر است. که شرکت مسیر هوشمند طبق فرآیند‌های مدون و طراحی شده فرآیند‌های جذب و آموزش را در پروژه‌های خود در جریان قرار می‌دهد.
  10. مدیریت ذینفعان (Stakeholder Management): طبق سند مدیریت مناسبات و ماتریس ذینفعان پروژه و همچنین بند‌های قرار دادی مشخص کنندهGuide line مناسبات در پروژه این ارتباطات با ذینفعان پروژه برقرار می‌شود. مدیریت ذینفعان بر عهده مدیر پروژه می‌باشد. که بر مبنی دستیابی رسیدن به اهداف طرفین طبق اولویت بندی برقرار می‌شود.
 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.