سامانه هوشمند مدیریت اعلانات


آخرین دست آورد این شرکت، محصول صبا هاب با عنوان ’سامانه هوشمند مدیریت اعلانات’ است که در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد. این محصول بخش‌ها و امکانات مختلفی دارد که برحسب نیاز بانک‌ها قابل سفارشی‌سازی است و حتی در شرایط احتمالی بروز مشکل در زیرساخت اپراتورها می‌تواند مدیریت ترافیک را به بهترین شکل ممکن برعهده بگیرد و اگر محدودیتی وجود داشته باشد همچنان حداکثر نیازمندی‌ بانک‌ها را محقق سازد.
شرکت مسیر هوشمند یکپارچه نوین تا بحال در بیش از ۸۰ کسب‌وکار در حوزه یکپارچه‌سازی
(Integration Suite) و عرضه باز وب‌سرویس (OpenAPI) مشارکت داشته و تجربیات ارزشمندی
کسب کرده که بسیاری از آنها را در تولید این محصول با کیفیت و زیرساخت قابل اطمینان بکار برده است.

معرفی محصول صبا هاب
بانک‌ها برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان خود و کاهش هزینه‌های آنها به دنبال راه‌حل‌های جدید هستند. از یکسو هزینه‌های ارسال پیامک که تا به امروز بصورت آبونمان بوده برای بسیاری از مخاطبین بانک به نسبت کارکرد حسابــشان هزینه سربار محسوب می‌شود و از سوی دیگر آبونمان سالیانه جواب‌گوی هزینه‌های پیامکی برخی از حساب‌های پرتراکنش مثل حساب‌های حقوقی نیست.

این ابزار به عنوان یک گذرگاه (Gateway) در مسیر ارسال پیام به سرویس‌دهنده قرار می‌گیرد و این‌گونه بدون نیاز به تغییر در ساختار سامانه‌های بانـکی، امکاناتی را برای بانک و مشتریانش فراهم می‌کند. صبا هاب محتوای پیام‌‌ها را تشخیص داده و برحسب تنظیمات بانک و مشتری ارسال آنها را در کانال‌های ارتباطی نظیر پیامک و Push Notification و Email و Webhook و پیام‌رسان‌های داخلی مدیریت می‌کند.

پیام‌ها در صبا هاب به طور کلی در سه دسته قرار می‌گیرند:

• اجباری: هرآنچه که ارسال پیام اجباری و هزینه‌ آن بر عهده مشتری است. مثل نکول اقساط وام، دریافت رمز دوم و…

• رایگان: اطلاع‌رسانی از پروموشن‌ها و کمپین‌ها، تبلیغات قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه، مشارکت در فعالیت‌های باشگاه مشتریان و…

• اختیاری: با توجه به تنظیمات پنل مدیریت و صلاحدید بانک پیام‌هایی که مشتری اختیار دریافت یا عدم دریافت آنها را دارد. مثل تعیین کف برای پیامک‌های برداشت، تعیین کانال و بازه زمانی مناسب در شبانه‌روز برای دریافت پیام از بانک و…

امکانات برای مشتریان بانک
• پیام‌های اختیاری:
امکان فعال کردن یا غیرفعال کردن پیام‌های اختیاری.

• پیام برداشت:
تعیین کف و تعریف کانال اعلان جایگزین برای پیام‌های تراکنشی واریز یا برداشت (مثلا ارسال پیامک فقط برای تراکنش های بیشتر از «صد هزار تومان» باشد و کمتر از این مبلغ پوش نوتیفیکیشن دریافت کند).

• خلاصه‌سازی:
تنظیمات مشتری برای تمپلیت پیام (خلاصه‌سازی محتوای پیام و کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های غیر ضروری).

• گزارش مصرف:
تعداد پیام دریافتی (بخصوص پیامک) و موضوع آنها.
• افزودن شماره‌های همراه:
امکان تعریف تعداد نامحدودی شماره تلفن همراه: به این ترتیب حساب‌های حقوقی می‌توانند همه ذی‌نفعان و کارمندان مرتبط را از وقایع حساب بانکی مطلع کنند و یا والدین از خرج‌کرد نوجوانان خود آگاه شوند.

• دریافت پیام از کانال‌های مختلف:
همانطور که اشاره شد، علاوه بر ارسال پیامک، صبا هاب امکان اتصال به سایر کانال‌های ارتباطی را نیز فراهم می‌کند و بابت هر کدام از انواع اعلان‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها می‌توان شرایط استفاده از کانال‌های مختلف را در تنظیمات مشخص نمود. هر یک از این کانال‌ها امکانات و مزایای خود را دارد و کاربر (حسب نظر بانک) می‌تواند به دلخواه خود آنها را فعال یا غیرفعال کند. (برای مثال از ساعت یک بامداد تا هفت صبح پیامک ارسال نشود و فقط از کانال‌های Push Notification و Email و Webhook و پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شود).

• کاربران خارج از کشور:
همچنین کاربران خارج از ایران که امکان دریافت پیامک ندارند می‌توانند با ایمیل و پوش نوتیفیکیشن از وقایع حسابشان مطلع شوند. علاوه بر این ویژگی Webhook، در صورت فعال شدن توسط بانک این امکان را به اپلیکیشن‌های مالی و وب‌سرویــس‌های دیگر می‌دهد تا از پیامک‌های مهم مطلع شوند و انبوهی از خدمات جانبی را به کاربر ارائه دهند.

• کیف پول:
کاربران می‌توانند با OTP-login به حساب کاربری و کیف پول خود دسترسی داشته باشند. مانده بسته اعلاناتی که خریداری کردند را مشاهده کنند و همچنین پیام هشدار کاهش اعتبار را فعال نمایند.

امکانات برای بانک
• مدیریت نوع پیام:
امکان دریافت پیام از منابع مختلف بانک (API، Database، Queue و…) و ارسال آن به کانال‌های مختلف از طریق سرویس‌دهندگان گوناگون. مثلا سررسید اقساط وام با پوش نوتیفیکیشن اعلان شود اما در صورت نکول پیامک اجباری ارسال شود.

• مدیریت سرویس‌دهنده:
امکان فعال و غیرفعال کردن سرویس‌دهندگان و کانال‌ها و دسته‌بندی‌ها.

• گزارش هزینه:
امکان محاسبه‌ی هزینه کاربر براساس تعداد پیام ارسالی یا بسته‌های مختلف پیامک.

• کانفیگ HA برای Providerها:
بانک بنابر سیاست‌های کاری خود، این امکان را دارد تا بار ترافیک (Load balance) را میان چندین ارائه دهنده سرویس توزیع کند.

• Rate limit:
امکان محدودسازی درخواست‌ها با توجه به زیرساخت سرویس‌دهنده و با کسب تکلیف از آنها.

• اولویت ‌بندی:
امکان اولویت‌بندی ارسال پیامک و دیگر اعلان‌ها بر اساس محتوای پیام. به عنوان مثال در شرایط پیک ترافیک به پیامک‌های رمزپویا در مقابل پیامک‌های تبلیغاتی اولویت داده شود.

• راه‌اندازی آسان:
بدون نیاز به تغییر در سامانه‌های متعدد بانکی: بانک تنها نیاز به تغییر آدرس سرویس‌دهنده پیامک به گذرگاه صبا هاب دارد و پس از آن صبا هاب مسئولیت اطلاع رسانی در تمامی کانال‌ها به کاربر را به عهده می‌گیرد.

• مدیریت Failover:
در صورت بروز مشکل در یک سرویس‌دهنده به هر دلیل صباهاب به صورت خودکار پیام را از طریق سایر سرویس‌دهندگان ارسال می‌کند تا ریسک از دست رفتن پیام به حداقل برسد.

بانک‌ها نیز به آمار کامل تعداد پیام‌ها (مستقل از ارائه دهنده سرویس) دسترسی دارند:
• آمار و گزارش‌گیری بر اساس دسته‌بندی و نوع پیام.
• آمار ارسال‌ها به تفکیک کانال‌ها و سرویس‌دهندگان.
• گزارش بر اساس بازه زمانی و هزینه‌های قابل پرداخت به سرویس‌دهندگان.
• گزارش فعالیت و دسترس‌پذیری (Uptime) هر سرویس‌دهنده.

میزان تاثیرگذاری محصول صبا هاب در عملکرد بانک‌ها
مفهوم Third Party Trust که می‌توان آنرا با عنوان جلب اعتماد شرکای تجاری ترجمه کرد، پاسخ این محصول به نیازمندی‌ بانک‌ها در حوزه کار با سرویس‌دهندگان است.
یک بانک در هر روز بیش از ده میلیون پیامک ارسال می‌نماید ولی ابزاری برای اطمینان از گم شدن پیام‌ها در میان خطاها ندارد و نمی‌تواند محاسبه دقیقی از تعداد پیامک‌ ارسالی داشته باشد.
اگر تنها یک درصد از پیامک‌های روزانه از لیست ارسال جا بمانند، هر سال بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه اضافه برای بانک ایجاد می‌کنند و این هزینه ریالی جدا از خدمات ناقصی است که به مشتریان داده می‌شود باعث نارضایتی آنان می‌گردد.
صبا هاب طراحی شده است تا علاوه بر رفع این معضلات، در مقابل مشکلات شبکه، خطاهای زیرساختی و ارتباطی نیز مقاوم باشد و همچنین امکانات نوینی فراهم آورد تا بانک‌ها با ارائه خدمات شخصی‌سازی شده، رضایت مشتریان‌شان را افزایش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *